top of page
חיפוש
  • karinbgux

כללי העסקת עובדים זרים בסיעוד

עודכן: 22 בפבר׳ 2021

לא היה קל להשיג עובד סיעודי זר, נכון? גם המידע שנוגע לתנאי ההעסקה של העובד לא תמיד מגיע מתאגיד הסיעוד בצורה מדויקת. הנה כמה תשובות לשאלות שכיחות של אנשים שמבקשים להעסיק מטפל או מטפלת סיעודיים זרים.


  1. המטפלת אמורה לקבל מעין דמי כיס שבועיים בסך 100 ש"ח. האם הסכום הזה הוא חלק מהשכר החודשי ומשולם למעשה כמקדמה או שזה בנוסף לשכר החודשי? התשובה: חד משמעית מדובר במקדמה על חשבון השכר החודשי ולא תוספת. תאגיד סיעוד שממליץ לכם להציע את הכסף כתוספת מבקש מכם לעשות דבר שהחוק כלל לא דורש.

  2. האם ניתן לנכות מהשכר למטפלת על הוצאות המחיה שלה כמו אוכל, הלנה חשמל וכד'? התשובה היא כן. כמה מותר לנכות? זה כבר משתנה בהתאם לאזור הגיאוגרפי ולשאלה האם הדירה בבעלות המעסיק או שהיא שכורה. מי שמתגורר בדיור מוגן, לצורך העניין, נחשב למי שמתגורר בשכירות. את הטבלה המלאה עמה מותר לנכות ובאילו מצבים ניתן למצוא אצלנו באתר וגם בקבוצות פייסבוק כמו "הזדקנות בכבוד" ו"מטה מאבק הסיעודיים".

  3. האם צריך להפריש כל חודש כסף לפנסיה ופיצויים? ואם כן כמה? התשובה היא שהחל מהחודש הראשון להעסקה יש לחסוך, רצוי בחשבון נפרד. אם אתם מעסיקים בהעסקה ישירה תפרישו לחשבון הזה כבר מהחודש הראשון 8.3% מהשכר לצורך פיצויים, למקרה שתפטרו את העובדת מיוזמתכם או למקרה שהמטופל מת או עבר לבית אבות. כן, מוות או מעבר לבית אבות נחשבים כאילו העובדת פוטרה. האם העובדת התפטרה מרצונה היא זכאית החל מהחודש השביעי להעסקתה אצלכם ל 6% מהשכר כפיצויי פיטורין ו 6.5% גמל ופנסיה. אם העסקתם את העובדת הזרה יחד עם חברת סיעוד - שימו לב, חברת סיעוד ולא תאגיד - הרי שהעובדת רשומה כעובדת החברה והם אלה שאמורים לבצע את ההפרשות.

  4. האם יש חובה להעסיק את העובד/ת הזר/ה גם בשבתות אם היא דורשת? זו כבר שאלה שדורשת מאיתנו להגדיר מחדש את המושג שבת. על פי חוק מגיעות לעובדת הזרה 25 שעות מנוחה מרוכזות בשבוע. קצת יותר מיום מנוחה. היום הזה יכול להיות בשבת והוא גם יכול להיות כל יום אחר. יש עובדים שדורשים להיות מועסקים 7 ימים בשבוע וממש מתנים את הסכמתם לעבוד בבית הסיעודי בהסכמה על כך. החוק לא מחייב את זה וזה גם עומד בסתירה להגיון. עובדים הם בני אדם. מי שיעבוד 7 ימים בשבוע ישחק מהר והתוצאות יהיו פגיעה הן בעובד והן באיכות הטיפול שהוא נותן למטופל הסיעודי. גם אל תסכימו שהמטפלת תלך לנקות בתים בזמנה החופשי. לא רק שזה לא חוקי, אם היא תפצע ותושבת מעבודה - עליכם יחולו ההשלכות הבעייתיות.

  5. ואם בכל זאת העסקנו את העובדת ביום המנוחה השבועי שלה, כמה עלינו לשלם לה? תשובה: אם שכרה לא גבוה מ 5,300 ש"ח בפועל למשרה בת 6 ימים בשבוע, הרי שגובה התשלום ליום עבודה ביום המנוחה עומד על 361.68 ש"ח. אבל אם הוא גבוה יותר - צריך לבצע תחשיב בהתאם

  6. לעובדת סיעודית מגיעות שתי שעות מנוחה יומיות. האם אני חייב לאפשר לה להעביר את השעתיים האלה מחוץ לבית אם היא רוצה בכך? התשובה היא לא. אתם לא חייבים. החוק מחייב לאפשר לעובדת מנוחה במהלך היום אבל המנוחה הזו היא כשהסיעודי עצמו נח והיא מתקיימת בביתו. מותר לכם להגיע להסדר שבו העובדת יוצאת החוצה בשעתיים האלה, אבל כאמור החוק אינו מחייב זאת.

  7. אם החולה הסיעודי מתעורר בלילות, האם עלי להחזיר למטפלת את שעות השינה שהפסידה? התשובה היא שהחוק לא מחייב את זה, אבל תביאו בחשבון שיהיה לכם קשה מאוד למצוא עובדת שתסכים להתעורר יותר מפעם או פעמיים בלילה ולא תנטוש כעבור זמן קצר. לכן כדאי לגלות גמישות.

  8. כמה כסף אמור לגבות ממני תאגיד הסיעוד? תשובה: לתאגיד מותר לגבות מכם עד 70 ש"ח לחודש. אתם יכולים להסכים בכתב שיגבו מכם את הכסף בגביה שנתית ולא חודשית. בנוסף, מותר לתאגיד לגבות מכם סכום חד פעמי של עד 2000 ש"ח כולל מע"מ. חשוב לזכור: אתם לא יכולים להעסיק עובדת שאיתרתם בעצמכם בלי שהיא תהיה רשומה בתאגיד לפני תחילת ההעסקה. אם אתם אלה שאיתרו את העובדת ולא התאגיד, הרי שיש לכם הצדקה לבקש שהתשלום החד פעמי יהיה נמוך מ 2000 ש"ח. החוק לא מחייב את התאגידים להסכים להנחה הזו, אבל יש כאלה שמסכימים.

  9. מה תפקיד העו"ס מטעם התאגיד שבאה לבקר בבית המעסיק? תשובה: העו"ס מטעם התאגיד אמורה להגיע לביתכם לפני תחילת ההעסקה כדי לוודא שהעובד שיתווכו לכם אכן יתאים לתפקיד. בנוסף, עליה להגיע חודש לאחר תתחילת ההעסקה כדי לוודא שהכל כשורה ומכאן ואילך היא אמורה להגיע פעמיים בשנה כדי לוודא שהמטופל מקבל את הטיפול הראוי ושתנאי ההעסקה של העובד תואמים את הוראות החוק. תפקידה גם לגשר בין המטופל למטפל במקרה הצורך ולדווח לרשויות במקרים של התנהגות חריגה אם מצד המטפל ואם מצד החולה הסיעודי.

  10. האם אני יכול לשלם את שכרה של העובדת במזומן אם היא מבקשת? תשובה: לא. ביטוח לאומי דורש שהשכר החודשי יועבר לחשבון בנק על שם העובדת בהעברה בנקאית או בצ'ק למוטב בלבד. זה גם די הגיוני - הרי אנחנו רוצים להמנע ממצב שבו יש העברות כספים שלא תועדו, כי בהתחשבנות בסיום ההעסקה אנחנו רוצים להמנע מטעויות ומניפולציות.


אם אתם רוצים עזרה בנושא - פנו אלינו לחמ"ל בר גפן. היינו בסרט הזה ואנחנו מכירים אותו היטב.


601 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page